-

z-daleka

Komentarze użytkownika

@Imperium i jego dwaj nieszczęśni prorocy (16 kwietnia 2024 09:49)

Odpowiedz na to pytanie to już sfera spekulacji. Pozwolę sobie jednak taką tu przedstawić.  Początki XVII wieku to już duży popyt  w porównaniu do poprzednich okresów na cukier. Do tej pory przodowali w tym  Portugalczycy (sefardyjscy Żydzi ?)z swoim centrum w Antwerpii.  Jednakże koniec XVI i początek XVII w to zmiana miejsca produkcji cukru - z dominujących   Azorów ( Sao Thome)  na Brazylię . Amsterdam w 1630 r. zdobywa panowanie na 24 lata nad terenem w  Brazylii przodującym w produkcji cukru z trzciny ( w przybliżeniu tereny stanu Pernambuco - no Recife leży tam przypadkiem). A nasz bohater próbuje robić tam interesy - oprócz cukru mogli to być tylko niewolnicy ( może dlatego nic o jego działalności gospoda ...

z-daleka
16 kwietnia 2024 13:28

@Imperium i jego dwaj nieszczęśni prorocy (16 kwietnia 2024 09:49)

... ale gwałtowną śmiercią jego młodszego syna Józefa w Lublinie w 1650 r

Chciałbym zwrócić uwagę na fakt , że Lublin to w tym przypadku jak najbardziej uzasadnione miejsce pobytu Józefa. Dlaczego?  Zacytujmy  treść z" Civitates Orbis Terrarium" G.Brauna z 1576 r.

(Tłumaczenie własne)

" Oprócz Krakowa miasto Lublin jest prawie najbardziej ekskluzywnym miastem Polski....posiada mocne mury, głębokie rowy (fosy?) , dlatego jest odporne nie tylko na najazd z zaskoczenia ale również na oblężenie ....w tym mieście odbywają się rocznie trzy duże jarmarki, z których każdy trwa pełny miesiąc... jest zadziwiające ile narodów można tutaj spotkać , Niemcy, Grecy, Ormianie, Arabowie, Rusini, Tatarzy, jak nawet Francu ...

z-daleka
16 kwietnia 2024 11:32

@WIELKA wojna o Ukrainę: próba szczegółowej chronologii (11 kwietnia 2024 12:55)

Przepraszam , ale wkradł się błąd terminologiczny chodzi o terytorium cesarstwa, bo przecież Rzesza formalnie została proklamowana w 1870.  ... 

z-daleka
11 kwietnia 2024 18:07

@WIELKA wojna o Ukrainę: próba szczegółowej chronologii (11 kwietnia 2024 12:55)

Być może masz rację, ale czy ówcześni władcy nie traktowali religii instrumentalnie?  Władysław IV ożenił się z kuzynką pierwszego stopnia ( Myślę , że już wtedy wiedziano jakie niebezpieczeństwa dla dzieci przynosi taki związek) - ale  Kościół nie zareagował ( bo Habsburgowie w  własnym interesie byli po stronie katolicyzmu). Wtedy i jak już wspomniałem wcześniej na Węgrzech celem Habsburgów było wcielenie tego terytorium do Rzeszy - być może w soft wersji jak w Hiszpanii. 

Piszesz , że z Moskalami tylko na naszych zasadach. Zgoda tyle tylko , że muszą być one skuteczne a Nasze nie były. Tymczasem  Anglicy a później Holendrzy  mieli skuteczne sposoby  ekonomicznego  podboju  Moskowii. Poza tym  RON wyrosł ...

z-daleka
11 kwietnia 2024 16:42

@WIELKA wojna o Ukrainę: próba szczegółowej chronologii (11 kwietnia 2024 12:55)

"12 września - w Warszawie odbył się ślub Władysława IV i Cecylii Renaty Habsburżanki"

Dlaczego w czasie największych problemów Habsburgów (wojna 30 letnia), Polska przez te małżeństwo staje się stroną konfliktu. Habsburgowie ( Fuggerowie) przecież już raz - mianowicie w wyniku kongresu wiedeńskiego w 1515 roku spakowali ród Jagiellonów na Węgrzech do ciemnego worka i wrzucili do Dunaju ...

Dlaczego , jeśli Władysław IV tak parł do koronacji na cara nie poczekał kilka lat i nie poślubił jedną z córek cara Michała I ?

z-daleka
11 kwietnia 2024 13:36

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

Niestety w swej ułomności nie jestem w stanie przeszukać rosyjskojęzycznych stron ..tym bardziej brawo , że jest chociażby taka wzmianka:)

z-daleka
21 marca 2024 07:25

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

poprawniej byloby jednak klan Tripow.

z-daleka
20 marca 2024 22:14

@Jak Holendrzy pomogli Moskalom w końcu Rzpltą pokonać (20 marca 2024 06:06)

"W czasach Wielkiej Smuty faworyzowali go patriarcha Filaret (ojciec późniejszego cara Michała I)"

Mysle , ze nie byl to przypadek. Wedlug Erik Amburger-w  uwolnienie patratriachy Filareta z polskiej niewoli byli wlaczeni holenderscy kupcy, jednakze wyszczegolnia on tylko Petera Marselis ( mial bezposrednie dojscie do cara Michala). Zreszta to jest czlowiek , ktorego zyciorysu  na prozno szukac w jakichkolwiek zbiorach Jedyna informacje o jego dzialalnosci gospodarczej w Moskowii podaje ww. Erik Amburger "Familie Marselis". Smialo mozemy powiedziec , ze nalezal do "gosti" -a wiec najwyzej ulozonych przedsiebiorcow owczesnej Moskowii. mial huty i walcownie m.in. w okolicach Thuli (Grodiscenske zavody) ,produkowal min. tansze al ...

z-daleka
20 marca 2024 22:07

@Flota Wenedów (5 marca 2024 04:53)

Jeśli chodzi o  Wikingów  to byli oni początkowo rybakami...no ale bardziej opłacało się im przekwalifikowanie.

z-daleka
5 marca 2024 13:35

@Flota Wenedów (5 marca 2024 04:53)

Oczywiście, to miała być  aluzja do oficjalnej historii, gdzie w V wieku  pod naporem wędrówki ludów Germanie opuścili te tereny a przyszli " turbo Słowianie"

z-daleka
5 marca 2024 13:32

@Flota Wenedów (5 marca 2024 04:53)

A więc , wynika z tego , że w 5 wieku na terenach byłej NRD zamieszkiwali Słowianie 

z-daleka
5 marca 2024 13:00

@Flota Wenedów (5 marca 2024 04:53)

Do tej pory istnieje określenie Wendenland, który położony jest południowo od Elby mniej więcej w okolicach obecnego Salzwedel 

z-daleka
5 marca 2024 12:15

@Flota Wenedów (5 marca 2024 04:53)

Stare germańskie określenie Słowian brzmi Wenden... bardzo podobnie do Wenedów 

z-daleka
5 marca 2024 12:08

@Czy Napoleon Bonaparte był wyznawcą islamu? (29 lutego 2024 22:02)

Bismarck był człowiekiem Bleichroedera 

z-daleka
1 marca 2024 16:28

@Czy Napoleon Bonaparte był wyznawcą islamu? (29 lutego 2024 22:02)

"Napoleon nie przepadał za Żydami"

Myślę , że Rotszyldom było to obojętne, ich rodzina (bracia) byli we wszystkich ważnych stolicach  europejskich i robili interesy. Ktokolwiek by wygrał - wygraliby również Rotszyldowie.

z-daleka
1 marca 2024 08:42

@Dlatego słodka Francja i my przegraliśmy czyli jak Imperium wojną się żywiło (21 lutego 2024 07:56)

Może w obecnych czasach lepiej poprzez kreację kredytu (inwestycyjnego ) napędzać gospodarkę i przez to dochody z tytułu podatków? Do tego oczywiście potrzebny jest własny NBP a nie EBC. 

Niemcy mają to opanowane do perfekcji w postaci między innymi Kreditanstalt fuer Wiederaufbau ( instytut finansowy w celu odbudowy).  Tam można dostać kredyty na preferencyjnych warunkach oraz subwencje do inwestycji np.  ekologicznych albo przyszłościowych technologii.

z-daleka
21 lutego 2024 12:28

@Dlatego słodka Francja i my przegraliśmy czyli jak Imperium wojną się żywiło (21 lutego 2024 07:56)

nie dorównał Szwedom ​​​​​​

Zgadza się , jednocześnie musimy zadać sobie pytanie ile w rzeczywistości było Szweda w Szwecji. Bo przecież uznawała się Szwecja za naturalnego spadkobiercę Hansy, jednocześnie będąc oprócz położenia geograficznego kopciuszkiem pod względem demograficznym i gospodarczym. Proszę zauważyć Karol X Gustaw był Niemcem, wojska szwedzkie były w dużej mierze z zaciągu niemieckiego oraz spora część aparatu administracyjnego była niemiecka oraz oczywiście niemieckie mieszczaństwo w byłych miastach Hansy.

z-daleka
21 lutego 2024 11:32

@Dlatego słodka Francja i my przegraliśmy czyli jak Imperium wojną się żywiło (21 lutego 2024 07:56)

Problem w tym , że teraz część podatków będzie przekazywana na projekt jawnie wymierzony w niepodległość Polski a nazywający się " federalna" EU.

A tak na marginesie  jeśli popatrzeć na dotychczasowe mocarstwa europejskie to oprócz Francji XV-XVI wieku, czy RON oraz oczywiście Rosji, żadne z innych późniejszych mocarstw: Anglia, Austro-Węgry, Prusy nie miały komponentu etniczno- demograficznego, oraz przestrzennego. Anglia rekompensowała sobie to koloniami a Prusy i Austro- Węgry zdobyczami w Europie kontynentalnej.

z-daleka
21 lutego 2024 09:52

@Trzej bohaterowie Gór Świętokrzyskich (17 lutego 2024 10:07)

Tak oczywiście tę historię znam. Ale nawet przy takiej destrukcji Kalksteina nie był on w stanie z tytułu swej pozycji zniszczyć AK.

Dopiero jego zdrada Grota Roweckiego mogłaby umożliwić Niemcom zakulisowe sterowanie AK . Myślę , że to ważna kwestia, która powinna być poruszana przez historyków zajmujących się tym tematem.

z-daleka
17 lutego 2024 13:53

@Trzej bohaterowie Gór Świętokrzyskich (17 lutego 2024 10:07)

Mnie nurtuje pytanie. Czy po aresztowaniu w dniu 30 czerwca 1943 Grota Roweckiego nie zostały przejęte przez Niemców dokumenty dotyczące stanu kadrowego AK ? bo jeśli w jakimś stopniu tak to ,co zdarzyło się po tej dacie mogło  być z inspiracji Niemców .

z-daleka
17 lutego 2024 11:56

Strona 1 na 18.    Następna