-

z-daleka

Czy sztuczna inteligencja nauczy nas myslec podobnie jak Axel Springer Verlag ?

Miniony 2024 rok w kontekscie rozwoju sztucznej inteligencji wkroczyl po cichu i niezauwazalnie w nasze zycie. Po raz pierwszy jesli sie nie myle @Andrzej-z-Gdanska zamiescil tutaj na SN wynik rekonesansu w dyskusji o antycznej kulturze greckiej i jej wplywie albo braku wplywu na religie chrzescjanska. Sam rowniez zetknalem sie z tym tematem przy okazji odwiedzin studiujacej corki u nas rodzicow. Jak sie okazuje uzywa ona w celu optymalizacji procesu nauki platna wersje chatGPT. Polega to miedzy innym na tym, ze przy zlozonych zadaniach funkcji matematycznych, finansowych chatGPT tlumaczy niezrozumiale dla uczacego sie elementy prawidlowego rozwiazania, czy generuje karty indeksowe, albo streszcza wyklad. Podczas dalszej rozmowy moja pociecha kontynuujac stwierdzila, ze zastanawia sie czy w ramach pracy pomiedzy semestrami stworzyc na zamowienie "strone internetowa"- oczywiscie za pomoca chatGPT i generatorow kodu oprogramowania (mam nadzieje , ze to wlasciwe okreslenie). W dalszej czesci rozmowy zaakceptowalem argumentacje corki-studentki ( bo co mialem jako kochajacy ojciec zrobic ?). Po co ja to pisze ? Bo widac na tym przykladzie , ze sztuczna inteligencja moze skrocic czas procesow poznawczych i rozszerzyc kompetencje. Postanowilem sam sprawdzic efektywnosc takiej pomocy. I tak w ramach darmowego dodatku do Windowsa11-copilota. Rozczarowanie bylo duze, poniewaz eksperymentalnie postawiony problem znalem z licznych poszukiwan w internecie ale przede wszystkim poprzez informacje z przeczytanych ksiazek. Natomiast wynik podany przez copilota nie zawieral nawet wiekszosci informacji zalegajacych w internecie.Tu dochodzimy moim zdaniem do kluczowego dylematu decydujacego o wartosci wynikow do postawionego zadania: ilosciowa i jakosciowa wartosc danych uzytych do wyniku. o ile w przedmiotach scislych ten problem jest marginalny o tyle w kwestiach stwiatopogladowych, historycznych, ekonomicznych ma to moim zdaniem kolosalne znaczenie. Jak juz wspomnialem Copilot w swym wyniku do zadanego pytania uwzglednil jedynie bardzo znikoma ilosc informacji, wiaze sie to z tkzw. sekwencyjnym przetwarzaniem danych-czyli jeden po drugim. Przy miliardach cyfrowych danych w internecie ich uwzglednienie byloby czasowo niemozliwe. Druga kwestia jest "jakosc danych" czyli innymi slowy agent szi (chatGPT, Copilot itd..) trafia przez swoje wewnetrzne algorytmy decyzje, ktore zrodla sa wiarygodne a ktore nie. Innymi slowy jakosc odpowiedzi zalezna jest wylacznie od jakosci pliku danych z ktorych wygenerowana jest odpowiedz na nasze pytanie. 

Osobiscie uwazam ze pliki danych (informacja) jako "produkt-surowiec" bedzie jednym z najbardziej drogocennych "surowcow" niedalekiej przyszlosci, ale to taka uwaga na marginesie... i nie jest to rowniez rada zakupu akcji googla czy microsoftu.

Postawie wiec jeszcze raz pytanie, ktore jest punktem wyjscia do tytulu niniejszego wpisu: ktore zrodla informacji sa dla agenta szi (chatGPT,copilot ..itd.) bardziej wiarygodne od innych, ze przy udzieleniu odpowiedzi korzysta wlasnie z nich ?

W poszukiwaniu odpowiedzi cofne sie do 2015 roku. Wtedy wlasnie powstalo OpenAI, zalozone przez grupe ekspertow i przedsiebiorcow zajmujacych sie technologia sztucznej inteligencji, w tym Elon Musk, Sam Altman... i W. Zaremba. Glownymi celami organizacji (jak sama nazwa wskazuje) byly badania i rozwoj sztucznej inteligencji dla dobra ludzkosci. Zalozycielom zalezalo na tym, aby technologia szi byla opracowana w sposob odpowiedzialny i bezpieczny. Poczatkowo OpenAI zostalo zaprojektowane jako organizacja non profit, aby zachowac niezaleznosc od darczyncow i ich interesow. Zmienilo sie to jednak w 2018 roku, kiedy Microsoft zaczal dofinansowywac projekt- by juz w 2019 roku z organizacji non profit stac sie w pelni komercyjna (sam Microsoft ma 49% udzialow). W 2023 roku OpenAI wypuszcza na rynek agenta szi -ChatGPT. Elon Mask w sierpniu 2020 roku napisal na X (wczesniej Twitter) o przejeciu OpenAI: "Wydaje sie , ze jest to przeciwienstwo otwartosci. W zasadzie OpenAI jest przejete przez Microsof

W tym samym czasie Axel Springer przechodzi konsolidacje, aby w segmencie internetowym, po odrzuceniu czesci zajmujacych sie roznymi rodzajami ogloszen i posrednictwen skoncentrowac sie na portalach opiniotworczych czy polityce (Politico). Po tym faktycznie staje sie przedsiebiorstwem rodzinnym z dwoma glownymi udzialowcami: Friede Springer oraz Mathias Döpfner. W drugim kwartale 2024 roku Axel Springer nawiazuje wspolprace z Microsoftem, by pod koniec roku  ja sfinalizowac. Dla nas interesujace wydaje sie to, ze Microsoft poprzez swoj portal MSN ale przede wszystkim poprzez chatGPT bedzie korzystal z "solidnego" dzienkarstwa ( pobieral pliki danych) jakim szczyci sie Axel Springer ( w Polsce Onet,Wp,Medonet,buisnessinsider itd..)

 



tagi: sztuczna inteligencja  zrodla informacji sztucznej inteligencji  openai  axel springer  chatgpt 

z-daleka
7 stycznia 2025 21:34
48     1740    9 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

klon @z-daleka
7 stycznia 2025 22:21

Plus za podjęcie tematu. 

Wpływ technologii wszelkich na nasze życie jest chyba nie do opisania w krótkiej notce. Chyba, że właśnie tak, jak Pan - wybiórczo trafiając w jeden z aspektów tego zagadnienia. Prof. Święcickiemu udało się ukazać skalę trudności w "ogarnięciu" całości we wczorajszym, chyba ostatnim który czytałem na SN, jego felietonie - o NAUCE. :) 

Nie potrafię powiedzieć jaka będzie nasza przyszłość z AI - od tego są futurolodzy i wróżki - ale cieszę się, że z racji swego wieku, raczej nie będę zmuszony ścigać się z AI lub korzystać z jej realnych i domniemanych dobrodziejstw. Pozostawię tę przyjemność młodszym pokoleniom. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

kamiuszek @z-daleka
7 stycznia 2025 22:22

Latem spytałem jakieś darmowe AI, czy może wskazać kontrowersje związane z Janem Kochanowskim.

No i dowiedziałem się, że Jan Kochanowski miał romans z Urszulą, dla której pisał wiersze.

Humor zeszytów szkolnych bywa czarny, ale jest zabawny. A to to jakieś ponure rojenia.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @z-daleka
8 stycznia 2025 06:49

Bez sensu. Szkoda na to czasu. AI to komputer i tyle. Naprawdę. Radzę wyjść na spacer. Lepsze.

________

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @kamiuszek 7 stycznia 2025 22:22
8 stycznia 2025 08:13

Trzeba by spróbować jeszcze innej opcji:

wpisać- Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki.

Wyskoczy info:

zombie, wampir, jak balsamować zwłoki 

zaloguj się by móc komentować

klon @kamiuszek 7 stycznia 2025 22:22
8 stycznia 2025 09:10

Na razie to często-gęsto humoreski wychodzą.

Jednakowoż, patrząc na dzisiejsze F-35 można wspomnieć początki awizacji i konstrukcje braci Wright. 

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @klon 7 stycznia 2025 22:21
8 stycznia 2025 09:13

Tak , wybiórczość ta miała być przykładem jak w świecie cyfrowym poprzez tak potężny instrument jakim jest  już AI można mieć  wpływ na światopogląd dorastającego pokolenia, , gdzie otwartość w dążeniu do równości szans  dostępu do informacji zostaje zastąpiona ekskluzywnością i partykularnym  interesami koncernów i organizacji za nich stojącymi.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @z-daleka 8 stycznia 2025 09:13
8 stycznia 2025 09:28

Licze,  ze...

...  uswiadomil  Pan  swoje  dziecko,  co  to  zacz  za  g*wno  ta  deta  AI  !!!

 

Oczywiscie  dla  jej  i  Pana  dobra,...  bo  przeciez  ,,akademicy  usFiadomJO,,  ja  inaczej,...  po  prostu,  szkoda  dzieciaka.  

zaloguj się by móc komentować

ArGut @z-daleka
8 stycznia 2025 09:51

>Polega to miedzy innym na tym, ze przy zlozonych zadaniach funkcji matematycznych,
>finansowych chatGPT tlumaczy niezrozumiale dla uczacego sie elementy prawidlowego
>rozwiazania, czy generuje karty indeksowe, albo streszcza wyklad.

W tym schemacie jest wiele filmików na YT. Mnie interesują i interesowały sprawy elektryczne z teorii obwodów i chatGPT potrafi podać prawidłowy wynik ale w obliczeniach i tłumaczeniach halucynuje. 

Polecam -> Sztuczna inteligencja – kto decyduje gdzie zmierza rewolucja AI? | prof. Aleksandra Przegalińska. W tym roku "AI dostało nobla z fizyki" i z chemi ponoć również.

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @Paris 8 stycznia 2025 09:28
8 stycznia 2025 09:54

Myślę , że świadomość to ciągły proces na który ogromny wpływ ma Input otaczających nas informacji.

Jedynie co jako rodzice możemy zrobić to przekazać wartości, które jak filtr będą długofalowo miały wpływ na świadomość dziecka. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @z-daleka 8 stycznia 2025 09:54
8 stycznia 2025 10:08

Owszem,...

...  ale  w  naszym  swiecie,  kiedy  to  panuje  NADMIAR  informacji,  zreszta  ,,zaZoNdzony  odgUrnie,,  czesto  ten  filtr  zawodzi  !!!

 

Najlepiej  to  ODCIAC  SIE  od  tego  zdecydowanie  i  w  to  g*wno  nie  wchodzic.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Paris 8 stycznia 2025 10:08
8 stycznia 2025 10:52

Nie wchodzić, to prawda.

AI została zaprojektowana do wykorzystywania danych statystycznych - i tutaj trzeba powiedzieć, że radzi sobie nieźle.

Niektórzy ją wykorzystują do niecnych celów typu wlklejanie postaci do filmów, ale gdzieś mi się przewinęło, że AI wykryła/stworzyła kilka tysięcy nowych związków chemicznych, z których tylko dwa jakoś rokują na wykorzystanie - zwykłym badaczom/naukowcom/chemikom zajęłoby to ze trzy lata.

I jeszcze wojskowość szeroko pojęta.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @z-daleka 8 stycznia 2025 09:13
8 stycznia 2025 12:05

Dodałbym jeszcze kwestie "politpoprawnościowe", mające zdaje się wpływ na dobór "źródeł". Tutaj jednak - jak donosi internet - zaczynają zachodzić chyba ważne zmiany. Otóż Mark Zuckerberg (Facebuk, Instagram) zaczyna łagodzić właśnie swoją politykę "politpoprawnościową", idąc w ślady Elona Muska, a może też pod wpływem "pogróżek" pod jego adresem ze strony samego Trumpa,

zaloguj się by móc komentować

Paris @atelin 8 stycznia 2025 10:52
8 stycznia 2025 12:20

Pod  zadnym  pozorem...

...  w  to  G*WNO  i  SYF  nie  wchodze...  jamais  !!!

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zdzislaw 8 stycznia 2025 12:05
8 stycznia 2025 12:23

Dobre,...

...  swoj  swojemu  grozi  !!!

 

Beka  smiechu.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Wrotycz1 @z-daleka
8 stycznia 2025 13:28

Mam takie pytanie. Czy uzyskując odpowiedź lub rozwiązanie zadania-problemu, ten instrument umożliwia otrzymanie listy źródeł, z których on korzystał dla wygenerowania wyniku?

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @z-daleka
8 stycznia 2025 13:47

Darmowy chat GPT4 słabo odpowiadał na zadawane pytania. Zaczął najpierw próbować go Pioter. Ja rozpocząłem ostro przepytywać darmowy chat Gemini Google'a.
W związku tym trzeba podkreślić dwa aspekty z tym związane.
Po pierwsze są to wersje darmowe, które w pewnym sensie, są testowane przez darmowych użytkowników. Płatne wersje mogą więcej.
Po drugie "AI" czyli sztuczna inteligencja to "nazwa marketingowa", która jako nazwa jest "lepsza" niż sam produkt. ;))
Na razie ma niewiele wspólnego z ludzką inteligencją, chociaż depcze jej po piętach.
Prawie wszystkie nowe wynalazki spotykały się z żywiołową odpowiedzą, zarówno pozytywną jak i negatywną. Podobnie jest z AI. To jest narzędzie i tylko od użytkownika zależy jak będzie wykorzystane.
Trzeba, z jednej strony, znać słabe strony tego narzędzia, a z drugiej trzeba umieć zadawać pytania. Kiedyś mówiło sie, że nie ma głupich pytań, tylko są głupie odpowiedzi. Jak chodzi o AI w internecie są nawet poradniki jak formułować pytania, żeby uzyskać optymalne odpowiedzi.

zaloguj się by móc komentować

zkr @atelin 8 stycznia 2025 10:52
8 stycznia 2025 14:35

> ale gdzieś mi się przewinęło, że AI wykryła/stworzyła kilka tysięcy nowych związków chemicznych, z których tylko dwa jakoś rokują na wykorzystanie - zwykłym badaczom/naukowcom/chemikom zajęłoby to ze trzy lata.

Zgadza sie, ze AI wykorzystana w badanich to swietna sprawa.

Ten facet z zespolem zrobil genialna robote

David Baker

Artykul w tysolu

Tworzy nowe białka. Nieznane naturze

Polecam tez:

AlphaFold

I jak napisal cbrengland - "AI to komputer i tyle."

100% racji

zaloguj się by móc komentować

zkr @cbrengland 8 stycznia 2025 06:49
8 stycznia 2025 14:37

> AI to komputer i tyle. Naprawdę. Radzę wyjść na spacer. Lepsze.

"+" za komentarz

Jasne, jak kazde narzedzie moze byc wykorzystane w zlym celu.
To, ze ktos uzyl noza do zabojstwa nie oznacza, ze mamy przestac uzywac nozy...

Lyzki tez sa zle, powoduja otylosc ;)

zaloguj się by móc komentować

Autobus117 @z-daleka
8 stycznia 2025 14:46

ponad 50 lat temu Pani "od rysunku" nakazała całej rysowanie jak sobie wyobrażamy wiek XXI. Cała klasa dziewczynki i chłopcy zgodnie, narysowała jakieś rakiety i inne cuda. Ja narysowałem miasto z ruchomymi chodnikami /leń śmierdzący/.

Tylko jeden kolega narysował domek obok sad dorodne jabłka gruszki pieska, kotka ptaszki na niebie i ławeczkę z parą ... i tu ciekawe bo narysował chyba siebie z  żoną za kilkadziesiąt lat.

Jakiego miałem mądrego kolegę. Drogi nasze się rozeszły on domek ja ruchome chodniki. Bez komentarza.

Może trochę nie na temat ale to jedyne co mogę dołączyć w dyskusji o AI.

PS. Pani "od rysunku" w przeciwieństwie do nas piątkowiczów dał mu trzy "na szynach".

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 8 stycznia 2025 12:20
8 stycznia 2025 14:58

"Pod  zadnym  pozorem...

...  w  to  G*WNO  i  SYF  nie  wchodze...  jamais  !!!"

 

jamais akurat nie rozumiem, ja po francusku nie potrafię, pani Renato

Ale tak!!!!

Po trzykroć tak !!!!!!!

Będą prać ludziom mózgi i pierze drzeć!!!!!!!

Zaczęło się od mediów socjalnych - jedno gówno, a teraz brną w kolejne.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Zdzislaw 8 stycznia 2025 12:05
8 stycznia 2025 15:00

"Otóż Mark Zuckerberg (Facebuk, Instagram) zaczyna łagodzić właśnie swoją politykę "politpoprawnościową", idąc w ślady Elona Muska, a może też pod wpływem "pogróżek" pod jego adresem ze strony samego Trumpa,"

 

Akurat Cukierbergiem proszę się nie przejmować, to agent Chin, wkrótce będzie skończony.

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @Wrotycz1 8 stycznia 2025 13:28
8 stycznia 2025 15:09

teoretycznie tak, dlatego , ze przy zlozonej-dluzszej odpowiedzi sa akapity bez podania zrodel, po ktorych nastepuje podanie zrodel. Zdarza sie jednak rowniez tak , ze podane zrodlo nie egzystuje- ale komu chcialoby sie sprawdzac. Esencja mojego wpisu jest pokazanie, ze przez komercjalizacje agentow AI ( w tym wypadku chatGPT,Copilot, Gemini) wchodzimy w konflikt interesow : dostep do wiedzy vs interesy materialne i niematerlialne koncernow. Wyrazajac to troche drastyczniej mamy do czynienia z cenzura , ktora mlode pokolonie uzytkownikow bezrefleksyjnie traktuje jako blogoslawienstwo( caly czas pisze o segmencie opiniotworczym AI) . Za dowod nich posluzy wpis Zdzislawa: Zuckerberg do niedawna filtrujacy w imie obrony przed mowa nienawisci tresci nieprzychylne rzadzacemu etablishmentowi pod wplywem zmiany wladzy szybko wycofuje funkcje filtrujace.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 8 stycznia 2025 14:58
8 stycznia 2025 15:14

Prosze  bardzo,...

...  jamais  =  never  !!!

 

Tak,...  nawet  po  10-kroc,  tzw.  media  socjalne  POWINNY  BYC  ZLIKWIDOWANE,...  a  wszystkie  PASOZYTY  i  ZLODZIEJE  z  ,,nich  zyjace,,  POGONIONE  DO  UCZCIWEJ  PRACY.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 8 stycznia 2025 15:00
8 stycznia 2025 15:16

Daj  Boze  jak  najszybciej  !!!

zaloguj się by móc komentować

klon @zkr 8 stycznia 2025 14:37
8 stycznia 2025 15:25

Tak właśnie jest - AI to narzędzie jak wiele innych. Autor notki zwraca uwagę na sposób jego użycia. 

Nowoczesne rozwiązania techniczne mogą jeszcze wiele zmienić w naszej rzeczywistości. Więcej niż dotychczas. 

Rewolucja Białej Księgi przed dwoma laty ukazała jak władza wykorzystała narzędzie lokalizacji komórek, które było przedstawiane użytkownikom jako sposób przeciwdziałania rozbojom. Uczestnicy protestów pomimo masek i zmiany ubrania byli wyłapywani przez aparat władzy dnia następnego na podstawie lokalizacji ich telefonów, z którymi obecnie nikt nie chce się rozstawać. 

Program Pegasus, nasłuch sieci www - przykład Snowdena, itp.AI to kolejny krok, ale młodzi znajdą sposoby na jej "obejście". Jak zawsze :) 

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @Szczodrocha33 8 stycznia 2025 14:58
8 stycznia 2025 16:14

Można było zapytać Chat GPT ;) 

 

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @z-daleka
8 stycznia 2025 16:25

Jeśli chodzi o źródła to można  tworzyc tzw.  RAG czyli Retrieval Augmented Generation, czyli  dodawać swoje źródła informacji i korzystać z zaplecza ChatGPT  (czyli  LLM  large language models) do przetworzenia tych danych.  Wtedy będzie odpowiadać na pytania biorac pod uwagę również nasze dane. 
 

Ja jakiś czas temu kłóciłam się z ChatGPT na temat posiadania niewolników przez Jezuitów w Ameryce Południowej. Oczywiście ChatGPT twierdził że posiadali, ja próbowałam to podważyć pytając  skąd wiadomo że nie przyjęli tych ludzi do siebie żeby ich ustrzec przed wykorzystywaniem lub okrutnym traktowaniem przez innych. Nie pamiętam jak się ta dyskusja skończyła a nie jestem teraz przy komputerze ale było dosyć ciekawie. 
 

Tak jak było tu już powiedziane że AI to narzędzie które może być wykorzystane do złych i dobrych celów. Jeśli chodzi o uczenie się , czy to języków, czy innych dziedzin wiedzy AI może być bardzo pomocne. I to prawda ze z liczeniem ma problemy, ale jest to "language model " wiec sprawdza sie najlepiej w aktywnościach związanych z językiem. 
 

zaloguj się by móc komentować

Aquilamagna @z-daleka
8 stycznia 2025 16:34

Wyszukiwarka perplexity.ai stara się podawać źródła. Inną sprawą może być jakość i dobór źródeł.

AI to narzędzie, z którym można sporo osiągnąć mając jednak świadomość jego ograniczeń.
Martwić może los tych, którzy będą "wychowywani" przez AI, ale czy w gruncie rzeczy to coś rzeczywiście nowego, a los wychowanych przez Google nie jest ten sam...?

Swoją drogą wyobraźcie sobie model AI zasilony całą zawartością Szkoły Nawigatorów jako kontekstem. To jak najbardziej możliwe. Tylko nie darmowe.

zaloguj się by móc komentować

zkr @Aquilamagna 8 stycznia 2025 16:34
8 stycznia 2025 16:50

> Swoją drogą wyobraźcie sobie model AI zasilony całą zawartością Szkoły Nawigatorów jako kontekstem. To jak najbardziej możliwe. Tylko nie darmowe.

To jest wlasnie to. Odpowiedzi sieci neuronowych zaleza od tego czym sa "karmione", jakie dane sluza do uczenia.
G...o podasz, guano uzyskasz i tyle.

Niewlasciwie uzyte narzedzie daje "ciekawe" wyniki. Wezmy statystyke. Zawsze podaje jako przyklad: ktos idzie na spacer z psem. Ile kazde ze stworzen na spacerze statystycznie ma nog? 3

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @z-daleka
8 stycznia 2025 17:19

"Swoją drogą wyobraźcie sobie model AI zasilony całą zawartością Szkoły Nawigatorów jako kontekstem. To jak najbardziej możliwe"

Mozliwe technicznie jest jak najbardziej ale nie ma takiej misji w Polsce. Zaczac trzeba byloby od zwerbowania Wojciecha Zaremby....

wojciech zaremba - Google Suche

zaloguj się by móc komentować

Aquilamagna @z-daleka 8 stycznia 2025 17:19
8 stycznia 2025 17:34

Spokojnie, miałem na myśli coś skromniejszego niż wytrenowanie nowego modelu językowego. ;)

Mianowicie budowę agenta używającego istniejący model, ale z wiedzą zgromadzoną w SN. Taki czatbot.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @DrzewoPitagorasa 8 stycznia 2025 16:25
8 stycznia 2025 18:52

> ale jest to "language model " wiec sprawdza sie najlepiej w aktywnościach związanych z językiem. 

I to jest ponoć największe ograniczenie -> LLM. W tej sprawie pani Sabina, nagrała jeden talk, który pokazuje ciekawe i biznesowe i finansowe zależności.

.

zaloguj się by móc komentować

Matejek @z-daleka
8 stycznia 2025 18:56

od informacji do wiedzy, od wiedzy do mądrości

AI ...totalene zidiocenie? zniewolenie 

 

zaloguj się by móc komentować

Matejek @z-daleka
8 stycznia 2025 19:07

o jakości ... ...

 

zaloguj się by móc komentować



z-daleka @Matejek 8 stycznia 2025 18:56
8 stycznia 2025 19:36

"Od informacji do wiedzy  od wiedzy do mądrości"

No właśnie w tym kontekście napisałem , że informacja będzie w niedalekiej przyszłości "surowcem "  o najwyższej wadze.

Kto jest obecnie  posiadaczem tego surowca ?- Google, Meta, Microsoft, Black Rock, , Tesla, PayPal,........no i coś do zwolenników deep state-CIA.

My na razie jesteśmy jeszcze posiadaczami wykwalifikowanej kadry IT . Ale czy jesteśmy w stanie to wykorzystać ? "Jutro" będzie za późno 

zaloguj się by móc komentować


qwerty @z-daleka
8 stycznia 2025 20:13

Jak AI odpowie: czy można przeżyć za 1500zl/m-c i jak to czynić? 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Paris 8 stycznia 2025 15:16
8 stycznia 2025 20:33

"Daj  Boze  jak  najszybciej  !!!"

 

Żeby wreszcie pojawił się jakiś Zdzicho, który rozpierdoli towarzycho.

Ale Zdzicha na razie nie widać.

Może Zdzisiek Trump?

Zobaczymy.

 

Serdecznie pozdrawiam Pani Renato.

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @qwerty 8 stycznia 2025 20:13
8 stycznia 2025 20:56

Nie trzeba siegac do AI ... przeciez Donald T. powiedzial ze wystarczy ciepla woda w kranie i zaproponowal program "babciowe", ktory przewiduje 1500 zl miesiecznie dla kazdej mamy wracajacej do pracy po urlopie macierzynskim. A ze wedlug najnowszych sondazy cieszy sie zaufaniem 42% respondentow- to chyba wszystkim wystarcza.

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @Aquilamagna 8 stycznia 2025 17:34
8 stycznia 2025 21:25

Właśnie o tym wyżej napisałam. Retrieval Augmenteg Generation. Jest to o wiele łatwiejsze do stworzenia niż przetrenowanie całego modelu LLM. 

zaloguj się by móc komentować

DrzewoPitagorasa @ArGut 8 stycznia 2025 18:52
8 stycznia 2025 21:26

Dzięki. Chętnie obejrzę. 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @zkr 8 stycznia 2025 14:37
8 stycznia 2025 22:00

Nie wiem, czy wiesz, niektórzy "wycierali" się tym epitetem w stosunku do mnie, że jestem inżynier. Cały prawie wspaniały wrocławski Kabaret Elita, to inżynierowie z niezapomnianym Janem Kaczmarkiem na czele. Na swoim blogu na cbrengland.wordpress.com, a założyłem go w 2010 o tej porze, do którego zdaje się wrócę, nic tu po mnie na SN, w opisie "O mnie" napisałem kiedyś dawno temu, że jestem za tym, aby zdobyć wykształcenie najwyższe jakie się tylko da, jakiekolwiek, potem już jest z górki. U mnie wyszło tak, że tę politechnikę ukończyłem nawet z dyplomem magisterskim. A potem... właśnie. Samo życie. Do dzisiaj. I mam nadzieję że jeszcze troszkę.

Ok, summa summarum chcę powiedzieć, że potrafię myśleć i technicznie i humanistycznie, cokolwiek to znaczy. W przeciwieństwie do tych biedaków, którzy tylko są po uniwersytetach. Powinni wejść w tę technikę przynajmniej w zakresie podstawowym. Nie sadzili by potem tych andronów o jakiejś sztucznej inteligencji.

Tak, to co nazywa się AI jest komputerem rozbudowanym do niebywałych rozmiaróww w sensie szybkości przetwarzania danych w nim zgromadzonych. Ja sam pisałem programy komputerowe i miałem niebywałą frajdę, gdy to, co napisałem w algorytmach robiło to co chciałem. A było to w latach 80-tych ubiegłego wieku. Dzisiaj jest tak samo. Tylko właśnie, tylko więcej i szybciej i jeszcze bardziej.

Myślenie, czy niech będzie, że inteligencję, ma tylko człowiek. I ma duszę. Tego nigdy komputer nie posiądzie. A piszę to wszystko na smartphonie, czyli też komputerze, a nie?  Tak, to komputer z system Linuxa jako bazie, czyli Android albo UNIX który był u podstaw systemu operacyjnego iPhona, tak w skrócie.

I korzystamy z tych komputerów, że hej. I bardzo dobrze. I niech tak pozostanie. Gdyż jak nie, to taki zaprogramowany przez siły zła Robocop, czy inny Terminator zrobi z nas marmoladę. Żaden problem dzisiaj już 

_______

zaloguj się by móc komentować

Aquilamagna @DrzewoPitagorasa 8 stycznia 2025 21:25
8 stycznia 2025 22:27

Tak. Nadal wymagające w portalu, który ma setki tysięcy czy miliony rekordów, jednak wykonalne już zza biurka, a nie w horrendalnie drogim data center przez ekipę geniuszy.

zaloguj się by móc komentować

klon @z-daleka 8 stycznia 2025 20:56
8 stycznia 2025 22:49

<<<cieszy sie zaufaniem 42% respondentow- to chyba wszystkim wystarcza.>>>

Nie wszystkim. Tylko 42%. :)

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @z-daleka
9 stycznia 2025 00:23

Witam Państwa, co do AI to oczywiście mam wszystkie te strachy zanotowane, ale skoro już to diabelstwo jest postanowiłem skorzystać. Piszę dosyć poważny projekt, tak wiem wszyscy piszą - projekt angażujący grupę badawczą etc.

Że względu na brak młodości skalowałem ten biznes na obecny poziom energii, wchodząc w to co znam, wykorzystując zdobyte doświadczenie. Przemyślane, wyważone, obliczone do momentu kiedy zaczęły pojawiać się opinie, że szczegół który dorzuciłem do projektu zupełnie nie przywiązując do niego większej wagi, bo gdzie indziej była moc i wizja. a bez którego ten projekt nie spełniałby wyznaczonych kryterów okazał się 

czymś co postanowiłem skonsultować z tym Chgpt, który okazał się super asystentem.  W ciągu 4 darmowych godzin przemodelował cały projekt i ,upełnie gdzie indziej zobaczył perspektywy rozwoju i to na taką skalę, że do rana poszła paczka papierosów. To jest piękne i przerażające niestety.

 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @z-daleka
10 stycznia 2025 11:46

... faktycznie staje sie przedsiebiorstwem rodzinnym z dwoma glownymi udzialowcami: Friede Springer oraz Mathias Döpfner.

 

Właściciele  Axel Springer SE  mają jednoznacznie wyznaczony azymut linii politycznej. Kierunek obrany przez ojca założyciela:  ISRAEL FIRST.

Trzymając się tej marszruty Friede Springer, wdowa po Axel Cäsar Springer, otrzymała za wierną służbę kilka nagród od "suwerena". Któż zabroni "suwerenowi" nagradzać. Detale tutaj.

Kapitan na pokładzie, Mathias Döpfner, dumnie ogłosił: Ich bin ein nichtjüdischer Zionist. Za wierną służbę na froncie środków masowego rażenia dostał nagrody od "suwerena".  Któż zabroni ... Namiary tutaj.

Ta para jest kuta na cztery łapy.

Polscy konsumenci skoczkowych preparatów w łapach "nichtjüdischer Zionisten" ?

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować